УДК 004.051
В статье рассматривается концептуальная модель оценки эффекта бизнес-системы в результате реализации ИТ-проектов по созданию и применению ИТ-сервисов с целью достижения баланса между стратегическими целями предприятия и набором и параметрами применяемых ИТ-сервисов за счет структуризации финансово-экономических целевых показателей (увеличение выручки, снижение операционных затрат и др.) сверху вниз по схеме «бизнес-стратегия – цели – критические факторы успеха – бизнес- процессы – ИТ-сервисы» и агрегации ИТ-эффектов, обусловленных использованием ИТ-сервисов (повышение оперативности расчетов, ликвидация излишних бизнес-операций, сокращение сроков формирования отчетных документов и др.), снизу вверх в значимые факторы эффективности, которые могут быть выражены в форме количественных экономических выгод компании.
The paper deals with the conceptual model for assessing the effect of business system as a result of implementing IT projects for creation and application of IT services to achieve a balance between the strategic goals of the enterprise and the set and parameters of the applied IT services by structuring financial and economic targets (revenue growth, decrease of operating expenses, etc.) from top to bottom according to the scheme: “business strategy – strategic goals – critical success factors – business processes – IT services” and aggregation of IT effects caused by the use of IT services (increase of calculations efficiency, elimination of unnecessary business operations, reducing the terms of formation of accounting documents, etc.) from the bottom up into significant efficiency factors that can be expressed in the form of quantitative economic benefits of the company.