УДК 004.051
В статье рассматривается организационная модель многоуровневой архитектуры взаимодействия бизнес-системы и ИТ-системы для приведения ИТ-системы в соответствие с требованиями бизнеса. Бизнес- система представлена в модели уровнем бизнес-процессов, а ИТ-система включает уровни ИТ-сервисов, ИТ- процессов и ИТ-инфраструктуры. Причем каждый уровень обеспечивается функционированием следующих за ним уровней. Бизнес-модель имеет ориентацию на использование ИТ-сервисов как средства достижения стратегических целей бизнес-деятельности предприятия. Введение ИТ-сервисов в архитектуру предприятия облегчает моделирование эффективности бизнес-системы. Это объясняется тем, что бизнес выдвигает требования к ИТ-сервисам, а не к ИТ-системам.
The paper deals with organizational model of multilevel architecture of interaction between the business system and IT system to bring the IT system into compliance with business requirements. The business system is represented in the model by the level of business processes, and IT system contains the following levels: the level of IT services, the level of IT processes and the level of IT infrastructure. What is more each level is provided by the functioning of the following levels. The business model is focused on the use of IT services as a means of achieving the strategic goals of the enterprise business activity. The introduction of IT services to the company’s architecture makes it easier to model the economic efficiency of the business system. This is explained by the factthat the business puts forward demands for IT services rather than IT systems.